Wednesday, December 31, 2008

Merubah Perpindahan Minda

Assalamualaikum...

Mungkin masih belum terlambat untuk mengucapkan Salam Maal Hijrah kepada semua pengunjung dengan harapan dan doa yang dipanjatkan semoga perubahan dan pergantian tahun ini akan membawa impak yang lebih positif ke arah kejayaan dan kegemilangan islam tercinta.

Hijrah dari sudut bahasanya ialah meninggalkan. Manakala dari sudut istilahnya ialah meninggalkan negeri Mekah lalu berpindah ke negeri Madinah untuk kepentingan agama.

Sejak zaman jahiliyyah, bangsa arab sudah menghitung hari dan bulan tetapi belum mempunyai perhitungan tahun. Tahun dinamakan berdasarkan kepada peristiwa-peristiwa yang berlaku seperti Tahun Gajah, Tahun Kenabian, Tahun Azan dan Tahun Dukacita.

Dalam Kitab Sirah Nur Yakin meriwayatkan bermulanya permulaan tahun Islam berdasrkan peristiwa yang berlaku pada bulan sya'ban, Khalifah Umar menerima surat tanpa tarikh dari Abu Musa al-SyaƔri (Amir Basrah) tanpa tarikh. Berikutan kepayahan tersebut, Saidina Umar memanggil orang-orang terkemuka untuk membahas perkara tersebut. Berbagai cadangan yang telah diberikan antaranya:

- Mengambil tahun kelahiran Nabi
- Mengambil tahun kewafatan Nabi
- Mengambil tahun bermula turunnya wahyu
- Mengambil tahun peperangan badar
- Mengambil tahun peristiwa hijrah ( Pandangan Saidina Ali Abi Tolib)

Para sahabar bersepakat untuk menerima tarikh tersebut sebagai permulaan tahun islam sehingga kini. Jelasnya, Penghijrahan yang berlaku bukanlah sebuah perhijrahan yang terhenti dan berlaku di saat itu. Bahkan, ianya bermula sejak dari kepayahan, pengorbahan dakwah Nabi S.A.W

Marilah bersama dalam minda yang terbuka ini, untuk melihat dan berfikir dalam menuju kemajuan dan kegemilangan Islam tercinta. Moga Perpindahan minda tersebut memberikan sesuatu yang bernilai melalui peristiwa hijrah tersebut. Wallahu alam

0 comments: